fredag 6 november 2009

Du ska inte spise spaghetti, du ska spise burger!!

Amning är något herk och Gro Nylander är Guds straff øver kvinnan. These two things I know for sure.
Ändå gør jag det. Här snackar vi jämlikhet før alla pengarna. Jag ammade tvååringen i ett år, därmed är det inte aktuellt att inte amma babyen, även om jag de førsta två månaderna gråter nästan var gång. Smärtan är olidlig och puppen bløder. Men amma, det ska jag!
Babyn är inte helt med.
- Nu ska du gapa stort, kurrar jag till babyn som ligger vid puppen med stora øgon. Go Nylander säger att inte gør ont, om man bara gør det riktigt!
Babyn lager ett litet, sammanknipet O med munnen.
- Nej, nej mitt hjärta, du ska øppna munnen, inte se ut som om du har lust på Cola med sugrør.
Babyn kniper samman munnen ännu mer, och gømmer ansiktet.
- Du har fel teknik, min älskling, kurrar jag vidare, nu lite mer ansträngd. Du må se uppøver, gapa stort, och ta god tag på puppen.
Babyn skrynklar ihop hela sitt søta ansikte och børjar gråta av hunger.
Jag børjar småsvettas, men kommer ihåg den kolugna barnmorskan på rikshospitalen.
- Du må se till att babyen ser ut som om den ska spise burrrrgerrr, skorrar hon på Stavanger dialekt.
Jag gapar stort, och prøvar att få babyn att efterlikna.
- AAAAAAAA gapar jag.
- Lelelele gråter babyn
- AAAAAAAA!!
- Lelelele!
- Trikset är att spise burger, mitt hjärta, inte slurpa spaghetti, kväker jag fram.
Babyn kniper samman läpparna ännu mer. Nu hade inte ens ett sugrør fått plats.
- Du måste gapa, och spise burger!
- Lelelele!
Jag känner hur svetten forsar, och paniken skøljer øver mig. Ska babyn min dø av undernäring?
- DU MÅ SPISE BURGER, INTE SLURPA SPAGHETTI! vrålar jag till min eftervart smått hysteriska baby.
Då hør jag ett ljud från gången och tittar upp. Där står Rørläggaren, och skrapar med foten i golvet.
- Æ har tre unger sjøl, säger han. Och i den åldern där (han pekar på babyn) så spiser de bara pupp.

Och det har han ju helt rätt i.

Inga kommentarer: