fredag 13 november 2009

Anatomi

Jag läste häromdagen i en krønika skriven av en småbarnspappa att efter man fått barn så blir dobesøk en lagsport.

I could not agree more.

- Pappa är på do! Kan jag se på?
- Nej lilla vän. Låt pappa vara ifred.

Jag førsøker bevara de sista skärvorna av det privatlivet vi en gång hade. Det är lønløst.

- Pappa prumper! skriker tvååringen medans hon åker sparkcykel genom vardagsrummet.
Hon stoppar framfør toadørren.

- Pappa! PAPPA!
- Vad är det, Emilia, hør jag FM grymta irriterat från bak dørren
- Kan jag se på?! Jag vill praaaaaata!

Jag vet att min käre har gett upp, och hør när han øppnar dørren, før att släppa denna privatlivets førnekare in. Tvååringen stirrar facinerad på när hennes far utfør sin morgontoalett.

- Pappa har också pupp, konstaterar hon belåtet medans far prøvar att duscha.
- Det har han då verkligen inte, hør jag FM muttra førnärmat. Pappa har brøstkasse.
- PAPPA HAR OCKSÅ PUPP, MAMMA! Deklarer tvååringen høgt, lika häpet entusiastisk som vore hon Livingstone som precis träffat Stanley.

Maken är deppa.

- Har jag blivit fet, älskling? frågar han med sorgsen blick.
- Du har inte ändrat dig ett gram sen den dagen vi møttes, prøvar jag att trøsta.
- Flax att jag spørte en objektiv part, muttrar FM igen. Han vänder sig till sanningsägaren i familjen.
- Är pappa fet, lilla vän?
Tvååringen tiger som muren. Olyckligtvis vet vi båda två att den som tiger samtycker.

Nästa gång är det min tur.

- Mamma ska på do och tisse, lilla vän, säger jag när tvååringen vill att jag før 13de gången den dagen ska se på Ole Bom samman med henne.
- JAG SKA VAAAAARA MED, utbrister hon och springer in på badet innan jag hunnit stoppa henne. Jag suckar och sätter mig før att fullføra min intention.
Tvååringen stirrar på mig.
- Har du en tiss??
- Ja älskling. Mamma har tiss. Det har alla människor.
Tvååringen prøvar desperat att bända upp bena på sin mor där hon sitter, før att se om mamma talar sanning.
- Nä, stumpan, prøvar jag, alla har lov att ha tissen sin ifred.
- Har du tiss? Jag ser att hon tvivlar. Mor har inte kommit upp med bevis.
- Du har pupp, säger hon, och klappar kärleksfullt den omtalte.
- Och så har du baby i magen.

Jag førstår helt pløtsligt FM, och hans pløtsliga intresse før knäckebrød.
Eller, som svågern min säger: Pent brukt tvååring bytes mot Porche.

Anyone?

Inga kommentarer: