fredag 6 november 2009

Du ska i vart fall INTE sova på soffan i natt!

Vi krånglar.
Det gør vi av och till. Det är inget farligt eller ovanligt. Bara en fact of life. Det som gør denna krångeln lite ovanlig är avslutningen. När det mesta som behøvs sägas har blivit sagt, sägs det lite till. Detta är inte i min favør, därfør spänner jag øgonen i FM och väser
- Fortsätter du nu, så sover du på soffan i natt!
- På soffan? Väser FM tillbake. Det kan du..
Så blir det tyst. FM tänker sig häpet om. Jag ser hur det arga uttrycket smälter bort som snø på en varm vårmorgon. Ett fåraktigt smil brer sig ut øver hans pena ansikte.
- Menar du det? Kan jag få sova på soffan i natt?
Jag känner hur FM smyger armarna runt mig, och det går upp før mig vad jag har givit min in på.
Sova på soffan. Den klassiska straffmetoden. En gång i tiden kanske. Med tvååringen och babyn i huset är det det snällaste vi kan gøra før varandra. Soffan befinner sig i en annan våning än resten av familjen. Den som sover på soffan kan få en fantastiskt ostørd natt. Den som sover i äktesängen däremot, måste byssa babyn i sømn, før att så smyga henne øver i vaggan. Den personen måste stå upp 1 till 3 gånger på natten, till en orolig tvååring, før att till slut kapitulera och lägga sig på en tunn maderass i barnarummet. Ca 5.30 är det slut på till och med denna formen før obekväm sømn, och det är dags før ställ, bløjbyten etc. Den som sover på soffan däremot.. Där har du lottovinnaren, som har snarkat ostørt hela natten.
- På din fødelsedag, førsøker jag mig. Du ska få sova på soffan på din fødelsedag.
Det fåraktiga smilet blir lite mindre brett, men FM lever på hoppet.
- Ska huske på det, säger han.

Det hoppas jag verkligen inte att han gør.

Inga kommentarer: